Vai tā var turpināties?

Cenu kritums apģērbu un aksesuāru segmentā pēdējos 20 gados ļauj mums pirkt aizvien vairāk un vairāk. Mūsdienu cilvēkam ir piecreiz vairāk apģērbu un aksesuāru nekā viņa vecvecākiem. Taču izstrādājumu kvalitāte un kalpošanas ilgums (ne vairāk par 5 valkāšanas reizēm un 3 mazgāšanas reizēm) neatbilst pat tā lētajai cenai. Šo lēto apģērbu un aksesuāru patēriņš ir iespējams tikai tāpēc, ka ražošanas izmaksas tiek nepārtraukti samazinātas, kas, savukārt, rada nopietnas sekas mūsu veselībai, planētai un apģērbu ražošanas darbinieku izdzīvošanai.

Photo by Tobias Weinhold on Unsplash

Lielākā modes industrijas problēma ir ātrā mode, kas pēc savas būtības ir ļoti līdzīga fast food – mākslīgi pazeminātas ražošanas izmaksas, sliktas kvalitātes materiāli, dabīgie dārgie materiāli aizstāti ar mākslīgi radītiem, mākslīgi pievienotām garšām, pastiprinātājiem un krāsvielām, stipri pārstrādāts un sterilizēts, garš realizācijas termiņš, nepietiekama uzturvērtība, augsts vides piesārņojuma līmenis un veselības problēmas.

Lielākā modes industrijas problēma ir ātrā mode, kas pēc savas būtības ir ļoti līdzīga fast food – mākslīgi pazeminātas ražošanas izmaksas, sliktas kvalitātes materiāli, dabīgie dārgie materiāli aizstāti ar mākslīgi radītiem, mākslīgi pievienotām garšām, pastiprinātājiem un krāsvielām, stipri pārstrādāts un sterilizēts, garš realizācijas termiņš, nepietiekama uzturvērtība, augsts vides piesārņojuma līmenis un veselības problēmas.

Arī pasaulē ap 20% rūpniecībā izmantotā ūdens piesārņojums rodas tekstila krāsošanas un apstrādes dēļ. Apģērbu un aksesuāru masveida ražošana ir nedabiski lēta. Neskaitāms jaunu kolekciju apjoms (līdz pat 54 mikrokolekcijām gadā) ik gadu patērētajam liek justies kā no modes izgājušam un iedrošina pirkt vairāk. Ar katru gadu, lai uzturētu aizvien zemāku pašizmaksu, izstrādājumu materiālu un ražošanas kvalitāte pazeminās, apģērbs izskatās izbalējis, bezformīgs, novalkāts, daudz kaitīgāks valkātāja veselībai, kā arī modes tendences mainās tik strauji, ka patērētājs nespēj tām izsekot. Ne tikai ražotājs, bet arī patērētājs piedalās vides piesārņošanā, piedaloties ātrās modes ātrajā iegādē, jo apģērbu dzīves ilgums ir ļoti īss, ap 80% izstrādājumu tiek izmesti atkritumos jau pirmā pusgada laikā.

Visas šīs problēmas norāda uz to, ka pārmaiņas globālajā modes industrijā ir neizbēgamas. Tekstila un Modes dizaina augstskolu izglītības samitā Textile Tomorrow Aalto Universitātē 2019. gadā tika prognozēts, ka līdzšinējais modelis darbosies ne ilgāk kā 7 – 10 gadus.

Pretēji lineārajai ekonomikai, cirkulārā ekonomika pēc dabas ir reģeneratīva, noslēgta apļa principā balstīta sistēma. Pārejot uz jauna veida ekonomiku un domāšanu, jāņem vērā visi līmeņi – patēriņš, dizains, uzņēmējdarbība, industrija un atkritumu apsaimniekošana. Tai nepieciešama sistēmiska pieeja un sadarbība starp nozarēm, kas savukārt pavērs jaunu sadarbības tīklu un uzņēmējdarbības iespējas. Tāpat jāsāk domāt par saražoto produktu atbildības dalīšanu – Extended Producer Responsibility (Pagarinātā Ražotāja Atbildība) standartu apģērbiem un aksesuāriem un atbildīgas novalkāšanas patērētāja standartiem.

Ko mēs varam darīt?

Cirkulārās ekonomikas pieeja modes industrijā izveido daudz ilgtspējīgāku un noslēgta apļa sistēmu, kuras mērķis ir pagarināt apģērbu un aksesuāru dzīves ilgumu, saglabāt produktu vērtību un materiālus cik ilgi vien iespējams. Cirkulārā ekonomika vairāk fokusējas uz lokālu aktivitāšu attīstību, gan atkritumu savākšanas, gan reģionālo dizaineru un modes ražošanas attīstību, vietējā darbaspēka izmantošanu, lokālo māksliniecisko prasmju saglabāšanu un pārmantošanu. Tas nozīmē arī to, ka visi materiāli tiks otrreizēji pārstrādāti, pārvērsti par produktiem ar augstāku (ang. upcycled) vai zemāku (ang. downcycled) vērtību. Izstrādājumus modelē domājot par visiem aspektiem, kas atbalsta iekļaušanu noslēgtajā aplī. Vēl joprojām aktuāli Amerikas Industriālo Dizaineru asociācijas 1992. gadā izstrādātie videi draudzīga dizaina principi:

garš kalpošanas ilgums,

viegli labojams,

viegli pārstrādājams,

var tikt otrreizēji lietots,

izmantoti otrreizēji pārstrādāti augstas pieejamības materiāli,

viegli sadalāms komponentos,

indīgo un problemātisko elementu izskaušana,

augsta enerģētiskā efektivitāte,

māca par vides aizsardzību,

ļauj izskaust atkritumu veidošanos dizaina un ražošanas procesā,

samazina iepakojuma daudzumu.

Tie ļoti labi demonstrē vides saglabāšanas un ilgtspējīga dizaina principus, jo laikmetīgais dizains vairs nedrīkst būt tikai par estētiskām kvalitātēm, tam jābūt daudzpusīgam un jādomā par dažādiem blakus aspektiem un tos ietekmējošiem procesiem. Obligāts nosacījums ir vairāku dzīves ciklu paredzēšana, materiālu plūsma sistēmas robežās un atkritumi kā vērtīgs izejmateriāls. Pēc kalpošanas ilguma beigām visi produkti ir jāsavāc atpakaļ. Lēnā mode (ang. slow fashion) ir laba alternatīva ātrajai modei un to raksturo pārdomātu augstas kvalitātes un gara kalpošanas ilguma klasisku, māksliniecisku tērpu un aksesuāru dizains, kuru iespējams salabot, pāršūt vai pārtaisīt. Kā svaigu ideju un Lēnās modes kustības nesējs, Butterman zīmola filozofija pašos pamatos ir ideālisma un optimisma pilna, kura modes produktos apvienojas modes izpētes metodoloģijas, meistarība, ilgtspēja un augstas kvalitātes materiāli.

Butterman Zelta Kleita

Ilgtspējīgai modei nav jāizskatās kā no maziem gabaliņiem kopā sašūtai, jo tas ir tikai viens no iespējamajiem variantiem. Ilgtspējīga dizaina radīšanai ir jāpieiet profesionāli, formai jāseko idejai, nevis jātiek tai pakārtotai, nedrīkst pazaudēt māksliniecisko vērtību. Piemēram, Itālijā ražota augstākās kvalitātes organiski krāsota videi draudzīga dabīgā āda tiek izmantota somu dizainā, bet pārpalikušie atgriezumi tiek izmantoti mazāku somu un maku dizainā. Pavisam mazos atgriezumus izmanto radošā un mākslinieciski augstvērtīgā atslēgu piekariņu, rokassprādžu, kaklarotu izgatavošanā, lai veicinātu zero waste (bezatlikuma) modes dizainu. Ar katru nākamo kolekciju, Butterman apvienība mēģina kļūt ilgtspējīgāka, ieviest aizvien jaunas prasmes un radošus risinājumus, kā arī apgūt to, ka dizaina procesā svarīgākais ir lietotājs, nevis individuālas mākslinieka pašapliecināšanās vajadzības.

Butterman Tribal Hotel Mēteļkleita

Tiekoties ar klientiem un potenciālajiem sadarbības partneriem ir skaidri redzams, ka nākotnes pieprasījums neiekļauj rūpnieciski ražotus vienveidīgus apģērbus, katrs grib sajust unikalitāti, roku darbu, augstu māksliniecisku un izpildījuma kvalitāti. Tāpat augstas kvalitātes apģērbu nevar tik viegli izsviest atkritumos. Rūpēties par apģērbu un aksesuāriem varētu būt radošs process un patērētājs varētu mācīties lolot savas lietas pievienojot tām personīgo vērtību un laiku, būt dialogā ar dizaineru, jo gandrīz visu ir iespējams salabot, pāršūt vai pārtaisīt. Process ir līdzīgs dārzkopībai vai sēņošanai mežā, vai konservēšanai, pretēji tam, ka viss ir nopērkams veikalā. Arī pastaigu mežā nav iespējams aizstāt ar sporta zāles apmeklējumu.

Butterman ir četru dizaineru kolektīvs un tā sastāvā ietilpst zīmoli Butterman, Natru, Samta, Tribal Hotel un Vitola

Butterman Logo

Butterman kolektīvs INSTAGRAM, FACEBOOK@buttermanstudio

KONTAKTI    INSTAGRAM    FACEBOOK

Leave a Reply

Your email address will not be published. Vajadzīgie laukimi ir atzīmēti *